Hasło w Wiki: Informatyka medyczna
Informatyka medyczna - dział informatyki, zajmuje się przetwarzaniem, przechowywaniem, przesyłaniem oraz metodami tworzenia systemów przetwarzających informacje wykorzystywane w opiece zdrowotnej.
Informatyka medyczna obejmuje:
systemy informatyczne dla jednostek służby zdrowia (szpitali, aptek itp.),
systemy wspomagania diagnostyki,
przetwarzanie i analizę sygnałów medycznych (np. EKG),
przetwarzanie i analizę obrazów medycznych,
oprogramowanie aparatury medycznej,
standardy wymiany informacji HL7, DICOM,
wspomaganie badań naukowych.
Edukacja w tej dziedzinie ma miejsce na kierunkach technicznych (np. inżynieria biomedyczna, informatyka - wybór specjalizacji w trakcie trwania studiów).
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Informatyka_medyczna
Niebawem obowiązkowe e-kartoteki
W 2017 roku w życie wchodzą przepisy zobowiązujące placówki medyczne do zaopatrzenia się w system e-dokumentacji medycznej. To spora modernizacja, jeżeli chodzi o kwestie komputeryzacji służby zdrowia. Nowe systemy będą musiały spełniać wszelkie normy zawarte w ustawie. E-kartoteki pacjentów będą przechowywane w bazie danych dostępnej z internetu.
Na całym rozwiązaniu skorzystają oczywiście pacjenci, których dokumenty będą dostępne w bazie danych, nie będą musieli oni się przejmować przenoszeniem kartotek do innych placówek, ani przechowywać ich w domach. Ustawa wchodzi w życie 1 sierpnia 2017, przynajmniej wg. najnowszych danych. Raczej nie będzie już przesuwana (na początku planowano wprowadzić ją w życie z dniem 1 sierpnia 2014).
Wprowadzenie przepisów w życie
Kwestia elektronicznej dokumentacji medycznej w Polsce jest w trakcie wdrażania, przepisy niebawem wchodzą w życie, więc jeżeli jakaś placówka medyczna nie jest zaopatrzona w odpowiednie oprogramowanie, to powinna się pospieszyć. Ogólnym wymogiem dla placówek medycznych będzie posiadanie odpowiedniego oprogramowania, które musi funkcjonować w odpowiedni sposób, aby zapewnić dobre i sprawne działanie całej przychodni czy tez szpitala.
Taka przesiadka z dokumentacji wyłącznie papierowej na łączona, czyli elektroniczną z możliwością druku to nie lada przedsięwzięcie dla dyrektorów takich placówek. Pracownicy będą musieli zostać przeszkoleni, a oprogramowanie również kosztuje.