Energetyka słoneczna - fakty, porady, koszty

de wszystkim można w nich wdrażać nowoczesne rozwiązania fotowoltaiczne, pozwalające na odciążenie sieci przesyłowych i ochraniające budynki przed konsekwencjami różnych awarii prądu. Na różnych budynkach szkolnych mogą być montow

Energetyka słoneczna - fakty, porady, koszty baterie słoneczne

Zastosowanie kolektorów słonecznych w budynkach szkolnych

Nowoczesne budynki szkolne mogą wyraźnie różnić się od tych budynków, które były stawiane jeszcze kilkanaście lat temu. Przede wszystkim można w nich wdrażać nowoczesne rozwiązania fotowoltaiczne, pozwalające na odciążenie sieci przesyłowych i ochraniające budynki przed konsekwencjami różnych awarii prądu. Na różnych budynkach szkolnych mogą być montowane panele słoneczne, które dostarczają do nich prąd przetworzony z energii słonecznej. Natomiast w tych budynkach szkolnych, w których korzysta się z wody można montować kolektory słoneczne. Pozwalają one na docieplanie wody użytkowej, a także wody znajdującej się w basenie, w którym szkolą się młodzi pływacy. Na placach szkolnych można stawiać również tzw. drzewa fotowoltaiczne.


Dokładne ocieplanie murów budynku

Budowlańcy są w stanie dostosować nowo budowany przez siebie dom do klimatu, w jakim będzie się znajdował. W zimnym klimacie postawiony zostanie dom dobrze ocieplony i przystosowany do zatrzymywania wytworzonego w nim ciepła. W tym celu montowane są kolektory słoneczne i ogrzewanie podłogowe. Kolektory słoneczne potrafią wytwarzać ciepło przy wykorzystaniu promieni słonecznych, natomiast ogrzewanie podłogowe ogrzewa budynek od jego fundamentów i nie pozwala na przenikanie do domu zimnego powietrza z gruntu. Dla lepszego efektu trzeba również zastosować w takim budynku odpowiednie materiały ociepleniowe, które dokładnie ocieplą jego mury. Można również montować na oknach odpowiednie żaluzje, na przykład drewniane.


Czym jest promieniowanie słoneczne?

Do górnych warstw atmosfery Ziemi dociera promieniowanie słoneczne o natężeniu napromieniowania 1366,1 W/m? (patrz stała słoneczna). Oznacza to, że całkowita moc docierająca do atmosfery wynosi około 174 petawatów. Około 30% tej mocy jest odbijane natychmiast w kosmos, a kolejne 20% jest pochłaniane przez atmosferę. Do powierzchni Ziemi dociera około 89 petawatów, co oznacza średnio około 180 W/m?8. Moc ta nie jest rozmieszczona równomiernie: obszar oświetlony światłem padającym prostopadle z góry może otrzymać do 1000 W/m?, natomiast obszary, na których trwa noc, nie otrzymują bezpośrednio nic. Po uśrednieniu cyklu dobowego i rocznego najwięcej energii otrzymują obszary przy równiku, a najmniej obszary okołobiegunowe. Sumaryczna energia, jaka dociera do powierzchni poziomej w ciągu całego roku, wynosi od 600 kWh/(m?*rok) w krajach skandynawskich do ponad 2500 kWh/m?/rok w centralnej Afryce. W Polsce wynosi około 1100 kWh/(m?*rok).

Z 89 petawatów docierających do powierzchni, około 0,1% jest wykorzystywane przez rośliny w procesie fotosyntezy. Zmagazynowana w ten sposób energia jest źródłem zarówno żywności, jak i paliw kopalnych. Całkowita moc wykorzystywana przez ludzi stanowi około 18 terawatów, czyli około 0,02% mocy promieniowania słonecznego. Szacuje się, że wszystkie istniejące na Ziemi złoża węgla, ropy naftowej i gazu ziemnego zawierają łącznie około 430 ZJ energii, co odpowiada energii jaka dociera ze Słońca do Ziemi w ciągu 56 dni.

Cała energia promieniowania słonecznego pochłonięta przez Ziemię, również ta wykorzystana w jakikolwiek sposób przez rośliny i zwierzęta, przekształca się w ciepło, a następnie jest emitowana w postaci promieniowania podczerwonego w kosmos.


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Energetyka_s%C5%82oneczna#Promieniowanie_s.C5.82oneczne



© 2019 http://www.angielski.wlocl.pl/