Potrzebujesz kancelarii, która zajmuje się zamówieniami publicznymi>
Kontrola zamówień publicznych
Udzielanie zamówień publicznych podlega kontroli różnych organów. W pierwszej kolejności kontrolę sprawują wykonawcy ? dostęp do dokumentów związanych z zamówieniami jest jawny. Po otwarciu ofert, mogą sprawdzić, czy pozostali wykonawcy popełnili jakieś błędy w złożonych ofertach i ustalić, czy wybór oferty najkorzystniejszej był prawidłowy.
Jeśli nie, w pewnych sytuacjach mogą zwrócić zamawiającemu uwagę na uchybienie, a w innych złożyć odwołanie do KIO ? quasisądu, który rozstrzyga w sprawach zamówień publicznych. Oprócz tego udzielanie zamówień publicznych podlega kontroli innych podmiotów, np. Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, Regionalnej Izby Obrachunkowej, czy podmiotu, który dofinansował udzielenie danego zamówienia publicznego.
Wykluczenie wykonawcy
O udzielenie zamówienia publicznego może się ubiegać każdy, kto spełnia warunki udziału wskazane w ogłoszeniu o udzielenie zamówienia i SIWZ. Ograniczenie może wynikać z tego, że nie każdy może np. występować przed sądem. Inne ograniczenia mogą dotyczyć odpowiedniego doświadczenia (np. wykonania już wcześniej przez firmę kompleksowego remontu budynku użyteczności publicznej) lub dysponowania sprzętem albo osobami.
Jeśli wykonawcy nie spełniają wymogów wynikających z przepisów, powinni zostać wykluczeni. Jeśli natomiast problem dotyczy samej oferty, może zostać ona odrzucona. W takiej sytuacji oferta ani wykonawca, który ją złożył, nie są brani pod uwagę przy wyborze wykonawcy. Oczywiście zamawiający może popełnić błąd, ale są pewne możliwości pozwalające na naprawienie takich błędów.
Po co są zamówienia publiczne?
Zamówienia publiczne mają na celu właściwą gospodarkę finansową oraz zawieranie odpowiednich umów, które zagwarantują, że cel umowy zostanie wykonany. Wydawanie środków publicznych musi uwzględniać zasady celowości, gospodarności i oszczędności. Jeśli więc dany towar, np. samochód można dostać taniej, to po co przepłacać? Z formalizmem nie można jednak przesadzać, ponieważ np. koszt przeprowadzenia procedury może być nieadekwatny do tego, co chcemy osiągnąć.
W pewnych sytuacjach możemy udzielić zamówienia z wolnej ręki, tj. zawrzeć umowę z pominięciem przetargu, np. gdy z pewnych przyczyn umowa może być zawarta tylko z jednym podmiotem. W przypadku zamówień na niewielkie kwoty ? do wysokości wynikającej z przepisów, w ogóle nie musimy stosować się do przepisów o zamówieniach publicznych.